4. Lišejníky jako bioindikátory znečištění ovzduší
Součást výukového modulu Žijme ekologicky! (1) pro 6.–7. ročník ZŠ
Získání základních znalostí o klíčových antropogenních zdrojích znečištění ovzduší. Přiblížení světa lišejníků. Identifikace růstových forem lišejníků. Aplikace osvojených poznatků z morfologie lišejníků při biomonitoringu přítomnosti oxidu siřičitého v ovzduší. Určování vybraných bioindikačních druhů lišejníků. Orientační ověření stavu znečištění ovzduší v dané oblasti.
Tři klíčové otázky
- Odkud pocházejí látky znečišťující ovzduší?
- Jak ovlivňuje okolní prostředí kvalitu vzduchu, který dýcháme?
- Jak se používají lišejníky k biomonitoringu znečištění ovzduší?
Pomůcky
- počítač
- dataprojektor
- výukové materiály k hodině
Předcházející lekce
3. Eutrofizace
Navazující lekce
5. Ohrožení existence korálových útesů
Časová náročnost
45 minut
Vhodné k předmětům
Výukové materiály
V souvislosti se znečištěním ovzduší se žáci v průběhu motivačního experimentu seznámí s procesem hoření. Formou brainstormingu definují primární antropogenní zdroje znečištění ovzduší. V rámci skupinového kvízu si prověří vědomosti o lišejnících a pochopí jejich použití jako bioindikátorů. Prakticky pozorují vnější stavbu lišejníků a aplikují své znalosti o morfologii při bioindikaci čistoty ovzduší. Vytvoří mapu možných zdrojů znečištění ovzduší a pomocí jednoduchého lišejníkového průzkumu získají představu o kvalitě ovzduší v dané oblasti.
Diskuze k lekci 4. Lišejníky jako bioindikátory znečištění ovzduší
Máte dotaz či námět k této lekci?
Pokud nenajdete odpověď u ostatních diskutujících, napište nám.
Pokud nenajdete odpověď u ostatních diskutujících, napište nám.