11. Antropogenní vliv na hmyzí společenstva
Součást výukového modulu Žijme ekologicky! (1) pro 6.–7. ročník ZŠ
Seznámení s různými druhy opylovatelů, zejména včelami, a jejich významem pro opylování plodin a rostlin. Uvědomění si dopadu úbytku včel na lidskou existenci. Prozkoumání možných příčin hromadného vymírání včelích kolonií. Navržení řešení, jak včelám pomoci přežít.
Klíčové otázky
- Jak by se svět změnil bez hmyzích opylovatelů?
- Proč je opylování důležité pro zemědělství?
- Co je syndrom zhroucení včelstev a proč vyvolává rostoucí obavy u zemědělců a včelařů?
Pomůcky
- počítač
- dataprojektor
- výukové materiály k hodině
Předcházející lekce
10. Invazní druhy ohrožující českou přírodu
Navazující lekce
12. Vliv člověka na přetváření krajiny
Časová náročnost
45 minut
Vhodné k předmětům
Výukové materiály
Na základě učitelem navozené představy se žáci zamyslí nad prospěšností včel pro přírodu a člověka. Ve dvojicích seřadí kartičky s fázemi průběhu opylování do správné posloupnosti, čímž si zopakují a vysvětlí tuto ekologicky nepostradatelnou činnost. Při poslechu rozhovoru doplní text pojednávající o problematice vymírání a nemocí včelstev. Provedou jednoduché šetření podle slovního popisu vývoje počtu včelstev v České republice. Vyřeší matematickou slovní úlohu vycházející ze skutečné situace. Navrhnou možnosti, jak pomoci v záchraně včel.
Diskuze k lekci 11. Antropogenní vliv na hmyzí společenstva
Máte dotaz či námět k této lekci?
Pokud nenajdete odpověď u ostatních diskutujících, napište nám.
Pokud nenajdete odpověď u ostatních diskutujících, napište nám.